Blog
Na początek należy zauważyć, że mobbing należy odróżnić od innych niepożądanych zachowań, takich jak dyskryminacja, molestowanie czy naruszenie dóbr osobistych. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Mobbing polega na działaniu uporczywym i długotrwałym. W orzecznictwie nie przyjęto sztywnych ram czasowych, które pozwalałaby przyjąć, że dane zachowanie było uporczywe i długotrwałe. Sąd Najwyższy niejednokrotnie podkreślał, że ta okoliczność musi być rozpatrywana w sposób zindywidualizowany i uwzględniać okoliczności konkretnego przypadku. Nie jest zatem możliwe sztywne wskazanie minimalnego okresu niezbędnego do zaistnienia mobbingu.
Aby przyjąć, że mamy do czynienia z mobbingiem musi zaistnieć nękanie lub zastraszanie pracownika. Podkreślić jednak trzeba, że nie muszą to być działania sprzeczne z przepisami Kodeksu karnego. Przy czym muszą to być zachowania oceniane negatywnie (np. moralnie) i nieusprawiedliwione (nie będzie mobbingiem zwracanie pracownikom uwagi w przypadku nienależytego wykonywania obowiązków pracowniczych).
Działania mobbera muszą doprowadzić do określonych skutków. Dodatkowo trzeba pamiętać, że dopiero pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
Z kwestią skutków mających powstać na skutek stosowania mobbingu jest związany kolejny problem, a mianowicie dylemat według jakiego wzorca oceniać wpływ działania mobbera na pracownika. Sąd Najwyższy przyjął, że ocena, czy nastąpiło nękanie i zastraszanie pracownika oraz czy działania te miały na celu doprowadzenie i mogły doprowadzić lub doprowadziły do zaniżonej oceny jego przydatności zawodowej, do jego poniżenia, ośmieszenia, izolacji bądź wyeliminowania z zespołu współpracowników, opierać się musi na obiektywnych kryteriach, a nie na subiektywnych odczuciach osoby mobbingowanej. Ma to wyeliminować z zakresu pojęcia mobbingu przypadki wynikające z nadwrażliwości pracownika.
Do stwierdzenia mobbingu nie jest wymagane wykazanie umyślnego zamiaru wywołania rozstroju zdrowia u pracownika. Tym samym nawet jeśli intencją pracodawcy nie było wywołanie określonych skutków, to jest możliwe przyjęcie, że mobbing miał miejsce.
ul. Kręta 10/U1, 50-233 Wrocław
+48 533 728 705
biuro@kancelariawalasiak.pl
Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Walasiak